Szanowne grono pedagogiczne,

poniżej znajdą Państwo proponowane zagadnienia z doradztwa zawodowego dla poszczególnych przedmiotów. Zachęcam do wykorzystania tych obszarów na swoich lekcjach.

Zadania nauczycieli i specjalistów szkolnych w zakresie doradztwa zawodowego w oparciu o WSDZ:

Doradca zawodowy, pedagog i psycholog szkolny:

  • diagnozują potrzeby oraz możliwości uczniów,
  • udzielają indywidualnych porad i konsultacji w zakresie rozpoznawania mocnych stron oraz podejmowania decyzji edukacyjnych,
  • w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych prowadzą zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne oraz na temat technik uczenia się, radzenia sobie ze stresem i autoprezentacji,
  • kierują uczniów do specjalistycznych placówek, pedagog bada losy absolwentów.

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej:

  • uczą wyszukiwania informacji na temat edukacji i zawodów za pomocą słowników, encyklopedii, komputera;
  • wdrażają do podejmowania obowiązków |i rzetelnego ich wypełniania;
  • zapoznają z pojęciem pracy i wynagrodzenia pieniężnego oraz sytuacji ekonomicznej rodziny;
  • przedstawiają znaczenie pracy w życiu człowieka, omawiają z dziećmi zawody ich najbliższych, prezentują charakterystykę pracy w różnych zawodach;
  • rozwijają zainteresowania, zapoznają ze sposobami powstawania różnych przedmiotów, uczą podstawowych umiejętności technicznych.

Nauczyciele-wychowawcy świetlicy:

  • aranżują zabawy sprzyjające poznawaniu różnych zawodów,
  • prezentują treści zawodoznawcze oraz ofertę rynku edukacyjnego,
  • wspierają uczniów i ich rodziców w procesie doradczym.

Nauczyciele zajęć komputerowych;

  • prowadzą naukę poszukiwania, selekcjonowania, porządkowania, gromadzenia i wykorzystywania informacji np. dotyczących oferty edukacyjnej szkół średnich i lokalnego rynku pracy i rynku edukacyjnego,
  • pomagają uczniom klas ósmych w logowaniu się do elektronicznego systemu wspomagania rekrutacji szkół,
  • wyjaśniają organizację pracy i przepisy bhp w pracy z komputerem,
  • uczą komunikowania się z pomocą komputera i technologii informacyjnych.
  • Prezentują sposoby opracowywania tekstów, prezentacji multimedialnych oraz danych liczbowych w arkuszu kalkulacyjnym.
  • Wdrażają do pracy zespołowej w ramach projektu,
  • pokazują sposoby wykorzystania technologii informacyjnych w różnych zawodach.

Nauczyciele języka polskiego:

  • omawiają charakter pracy w różnych zawodach,
  • uczą tworzenia wypowiedzi: pisania życiorysu, podania, ogłoszenia, listu oficjalnego (dostosowywanie wypowiedzi do sytuacji).
  • Kształtują umiejętność operowania słownictwem z kręgu: szkoła i nauka, środowisko społeczne.
  • Wdrażają do samokształcenia i docierania do informacji za pomocą słowników, encyklopedii. Pokazują znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w autoprezentacji.

Nauczyciele matematyki:

  • uczą gromadzenia i porządkowania danych o edukacji i zawodach,
  • odczytywania i interpretacji danych w tekstach, tablicach i wykresach.
  • Kształtują umiejętność posługiwania się procentami,
  • zapoznają z zawodami z dziedziny księgowości i rachunkowości.
  • Uczą planowania czynności z wykorzystaniem kalendarza (wykonywanie obliczeń) oraz dzielenia zadań na etapy.

Nauczyciele języków obcych:

  • zapoznają z zasobem języka dotyczącym nauki i pracy oraz cech charakteru i umiejętności. Prezentują uczniom treści o zawodach w języku obcym.
  • Uczą tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat swoich umiejętności (prezentacja siebie).
  • Zachęcają do pracy zespołowej metodą projektu.

Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych:

  • zapoznają z zawodami z dziedziny meteorologii, rolnictwa, biologii, leśnictwa, ochrony środowiska, fizyki, chemii, geografii, ochrony zdrowia, astronomii.
  • Omawiają stan zdrowia i choroby człowieka nawiązując do przeciwwskazań zdrowotnych w wybranych zawodach
  • Wykazują znaczenie odpoczynku w życiu człowieka, prawidłowych warunków nauki i pracy, zasad uczenia się.
  • Wdrażają do planowania dnia i organizowania pracy własnej.

Nauczyciele historii i WOS-u:

  • informują o siedzibie władz lokalnych uczniów oraz ich zakresie działań i sposobie powoływania.
  • Wyjaśniają demokratyczny charakter państwa.
  • Charakteryzują pojęcie samorządności, opisują zawody związane z polityką, dyplomacją, przedstawiają zawód historyka.
  • Zapoznają ze znaczeniem społecznego podziału pracy, opisują grupy społeczne i ich role w społeczeństwie.
  • Omawiają z uczniami problemy współczesnej Polski (m.in. bezrobocie).
  • Zapoznają ze zjawiskiem emigracji politycznej i zarobkowej.
  • Uczą tworzenia drzewa genealogicznego.
  • Omawiają z uczniami funkcjonowanie przemysłu, warunki pracy w fabryce dawniej i dziś. Prezentują podstawowe cechy obecnego systemu gospodarczego.

Nauczyciele wychowania fizycznego:

  • omawiając trening zdrowotny, pomagają opracować rozkład dnia ucznia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym i fizycznym.

Nauczyciele wychowania do życia w rodzinie:

  • prowadzą lekcje na temat ról społecznych i modeli życia.
  • Zapoznają ze sposobem pracy instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny.
  • Kształtują u uczniów poczucie odpowiedzialności za własny rozwój.
  • Nauczyciele etyki przedstawiają znaczenie i wartość pracy w życiu człowieka, etykę zawodową, pomagają tworzyć uczniom ich własne systemy wartości.
  • Pomagają poznać siebie, przyjąć odpowiedzialność za siebie.
  • Przekazują wiedzę o znaczeniu praw i obowiązków, zasad i reguł postępowania w życiu człowieka.
  • Uczą prowadzenia dyskusji i umiejętności uzasadniania opinii dotyczących zjawisk w społeczności lokalnej.

Nauczyciel muzyki:

  • zapoznaje uczniów z zawodami związanymi z muzyką,
  • przekazuje wiedzę o tworzeniu instrumentów,
  • uczy gry na instrumentach.

Nauczyciel plastyki:

  • zapoznaje z zawodami z dziedziny kultury.
  • Uczy korzystania z przekazów medialnych oraz wykorzystywania ich wytworów.

Nauczyciel techniki:

  • opisuje funkcje urządzeń technicznych, omawia kolejność działań technologicznych, organizację miejsca pracy i szacowanie czasu jej trwania.
  • Uczy posługiwania się narzędziami do obróbki ręcznej. Zapoznaje z zawodami z dziedziny techniki.

Nauczyciele bibliotekarze:

  • udostępniają czasopisma związane z edukacją oraz literaturę z zakresu doradztwa zawodowego,
  • informacje o lokalnym rynku edukacyjnym – ulotki.

Ponadto nauczyciele prowadzą zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań umożliwiające uczniom rozwijanie swoich zdolności i umiejętności.

 

Szkolny doradca zawodowy,

Tamara Sołtysiak.